Základní umělecká škola Kyjov

Výtvarný obor

CHARAKTERISTIKA VÝTVARNÉHO OBORU: koncepce výtv. výchovy v ZUŠ se obrací k široké dětské populaci s nabídkou výtv. vzdělávání. Základním cílem tohoto vzdělávání je pěstování výtv. vloh dítěte – schopnosti citlivě vnímat, přemýšlet a vyslovit se prostřednictvím výtvarného jazyka (využívání výtv. jazyka jako prostředku komunikace). Dalším cílem je výchova k širšímu nazírání na okolní svět, která přesahije hranice ryze výtv. vzdělávání – žáci se učí aktivně poznávat život a jeho zákonitosti, pochopit sebe sama a své místo mezi lidmi nebo se jinak rozvíjet a duševně obohacovat.

Výuka ve VO ZUŠ je skupinová, jednotlivé skupiny jsou determinovány věkem, schopnostmi žáků, jejich jinou mimoškolní činností a v neposlední řadě týdenní hodinovou dotací učitele. Praktickou ukázku výuky si můžete prohlédnout zde.

Proto jsme rozdělili obsahové a organizační řešení výuky do několika skupin rozdělených na:

Výuka ve všech skupinách 1. cyklu probíhá prostřednictví výtv. řad a projektů, tedy ve větších celcích, tak podporujeme u žáků logické myšlení a vědomí návazností a přinášíme do ní řád a smysl. Jelikož každý výtv. projekt je jedinečný a obsahuje jiné vzdělávací a výchovné cíle, nelze výtv. činnosti trvale rozdělit do předmětů a pevně u nich stanovit počty hodin. Proto je výuka (jak celá výt. tvorba, tak i výtv. recepce) shrnuta do jednoho komplexně pojatého “předmětu” VÝTVARNÁ KOMUNIKACE.

V průběhu II. cyklu dochází k “rozdělení” žáků na 2 větve, kdy jedna pokračuje v projektově koncipované výuce, druhá se navíc cíleně připravuje na talentové zkoušky na uměleckých školách.

V našem výtvarném oboru klademe u žáka důraz zejména na získání osobnostně sociálních kompetencí, proto zařazujeme do výuky metody a formy práce, které žáky připraví na jeho budoucí zařazení do pracovního procesu s výtv.zaměřením, ale i do zaměstnání bez uměleckého charakteru, snažíme se maximálně vytěžit a vylepšit znalostní portfolio žáka a tak ho připravit na současný trh práce výchovou k tzv. SOFT SKILLS (měkké dovednosti)


Školní vzdělávací plán - 1.cyklus

Školní vzdělávací plán - 2.cyklus


Ukázky z rozsáhlého výtvarného projektu DOLCE VITA

Autor projektu: Mgr.Dagmar Pucharová, ZUŠ Kyjov

Výchovný a vzdělávací záměr: Pět smyslů v životě člověka, svět sladkostí. Projekt se skládá z několika menších řad (PLODY, CUKRY, MOUKY, ČOKOLÁDY, OPLATKY, PAPÍROVÉ KRAJKY, PIŠKOTY, POLEVY, ZÁKUSKY, FORMIČKY, OBALY, …)

Použité techniky: kresba, malba, grafika, modelování v ruce, papírové objekty ...
Stáří žáků: zvelké části mledší a starší žáci I. cyklu
Časové rozložení: s přestávkami celý školní rok

 

1.PLODY, OŘECHY I. KRESBA – ml., st. žáci I. cyklu
VP: co je kresba a co malba. Druhy kresebných prostředků, jejich výrazové možnosti. Pozorování přírodnin, pokus o přesné zobrazení pozprované skutečnosti.

9. PLODY, KIWI II. GRAFIKA – st. žáci I. cyklu
VP: grafika tisku z výšky, vícebarevný linoryt. Technika postupného odrývání a soutisků barev z 1 matrice

10. PIŠKOTY – st. žáci I. cyklu
VP: kompoziční řešení plochy pomocí 1 prvku, kresebné prostředky a jejich výrazové možnosti

14. PAPÍROVÉ ZDOBENÍ, KRAJKOVÉ POD DORTY I. KRESBA – ml., st. žáci I. cyklu
VP: kompoziční řešení plochy pomocí 1 prvku (kus papír. krajkoví), využití dostupných kresebných prostředků. Dekorativní řešení plochy

16. PAPÍROVÉ ZDOBENÍ, KOŠÍČKY – st. žáci I. cyklu
VP: hotové papírové kočíčky jako VVP, kompoziční řešení plochy.Plocha a prostor

18. ZÁKUSKY, ZÁKUSEK II. GRAFIKA – st. žáci I. cyklu
VP: převedení předchozí malby do grafické techniky vícebarevného linorytu. Technika vícebarev. linorytu postupným odrýváním a soutisky barev z 1 matrice

33. ČOKOLÁDY, MÍCHÁNÍ ČOKOLÁD I. – st. žáci I. cyklu
VP: netradiční druhy barev ve vv, balakryl a jeho výrazové možnosti. Zhmotnění barvy

35. FORMIČKY I. VYKRAJOVÁTKA – ml. žáci I. cyklu
VP: papír jako VVP. Vytváření vykrajovátek z pruhů papíru, zjednodušování motivu do srozumitelných , jednoduchých forem.

36. FORMIČKY II. VYKLAPOVÁTKA I. KAŠÍROVÁNÍ – st. žáci I. cyklu
VP: papír jako VVP, výtv. využití čajového papíru, metoda kašírování

39. UZAMČENÉ ESENCE – RUČNÍ PAPÍR – st. žáci I. cyklu
VP: výroba ručního papíru, máčení v potrav. esencích a «uzamykání» vůní do sáčků


Přehled

Nadcházející události



Nejnovější galerie


Třídní přehrávky Leoše Černého

Třídní přehrávky Miloslava Gajdoše

Vystoupení na knihovně 31.11.2019

Jarmark v Šardicích 1.12.2019

Třídní přehrávky Aleny Kučerové