Výtvarný obor
Koncepce výtvarné výchovy v ZUŠ se obrací k široké dětské populaci s nabídkou výtv. vzdělávání. Základním cílem tohoto vzdělávání je pěstování výtv. vloh dítěte – schopnosti citlivě vnímat, přemýšlet a vyslovit se prostřednictvím výtvarného jazyka (využívání výtv. jazyka jako prostředku komunikace).
Dalším cílem je výchova k širšímu nazírání na okolní svět, která přesahije hranice ryze výtv. vzdělávání – žáci se učí aktivně poznávat život a jeho zákonitosti, pochopit sebe sama a své místo mezi lidmi nebo se jinak rozvíjet a duševně obohacovat.
Výuka ve VO ZUŠ je skupinová, jednotlivé skupiny jsou determinovány věkem, schopnostmi žáků, jejich jinou mimoškolní činností a v neposlední řadě týdenní hodinovou dotací učitele.
Rozdělili jsme obsahové a organizační řešení výuky do několika skupin rozdělených na:
-
PŘÍPRAVNÉ ODDĚLENÍ (1. tř. ZŠ)
-
MLADŠÍ ŽÁKY 1. CYKLU 1., 2.,3. roč. ZUŠ (2., 3., 4. tř. ZŠ)
-
STŘEDNĚ STAŘÍ ŽÁCI 1. CYKLU 4., 5. roč ZUŠ (5., 6. tř. ZŠ)
-
STARŠÍ ŽÁCI 1. CYKLU 6., 7. roč. ZUŠ (7., 8.tř. ZŠ)
-
ŽÁCI II. CYKLU 1. – 4. roč. ZUŠ (9. tř., 1 – 3. roč. SŠ)
Výuka ve všech skupinách 1. cyklu probíhá prostřednictví výtv. řad a projektů, tedy ve větších celcích, tak podporujeme u žáků logické myšlení a vědomí návazností a přinášíme do ní řád a smysl. Jelikož každý výtvarný projekt je jedinečný a obsahuje jiné vzdělávací a výchovné cíle, nelze výtv. činnosti trvale rozdělit do předmětů a pevně u nich stanovit počty hodin. Proto je výuka (jak celá výt. tvorba, tak i výtv. recepce) shrnuta do jednoho komplexně pojatého “předmětu” VÝTVARNÁ KOMUNIKACE.
V průběhu II. cyklu dochází k “rozdělení” žáků na 2 větve, kdy jedna pokračuje v projektově koncipované výuce, druhá se navíc cíleně připravuje na talentové zkoušky na uměleckých školách.
V našem výtvarném oboru klademe u žáka důraz zejména na získání osobnostně sociálních kompetencí, proto zařazujeme do výuky metody a formy práce, které žáky připraví na jeho budoucí zařazení do pracovního procesu s výtv.zaměřením, ale i do zaměstnání bez uměleckého charakteru, snažíme se maximálně vytěžit a vylepšit znalostní portfolio žáka a tak ho připravit na současný trh práce výchovou k tzv. SOFT SKILLS (měkké dovednosti)
Ukázky z rozsáhlého výtvarného projektu DOLCE VITA
Autor projektu: Mgr.Dagmar Pucharová, ZUŠ Kyjov
Výchovný a vzdělávací záměr: Pět smyslů v životě člověka, svět sladkostí.
Projekt se skládá z několika menších řad (PLODY, CUKRY, MOUKY, ČOKOLÁDY, OPLATKY, PAPÍROVÉ KRAJKY, PIŠKOTY, POLEVY, ZÁKUSKY, FORMIČKY, OBALY, …)
Použité techniky: kresba, malba, grafika, modelování v ruce, papírové objekty ...
Stáří žáků: zvelké části mledší a starší žáci I. cyklu
Časové rozložení: s přestávkami celý školní rok
1.PLODY, OŘECHY I. KRESBA – ml., st. žáci I. cyklu
VP: co je kresba a co malba. Druhy kresebných prostředků, jejich výrazové možnosti. Pozorování přírodnin, pokus o přesné zobrazení pozprované skutečnosti.
9. PLODY, KIWI II. GRAFIKA – st. žáci I. cyklu
VP: grafika tisku z výšky, vícebarevný linoryt.
Technika postupného odrývání a soutisků barev z 1 matrice
10. PIŠKOTY – st. žáci I. cyklu
VP: kompoziční řešení plochy pomocí 1 prvku, kresebné prostředky a jejich výrazové možnosti
14. PAPÍROVÉ ZDOBENÍ, KRAJKOVÉ POD DORTY I. KRESBA
- ml., st. žáci I. cyklu
VP: kompoziční řešení plochy pomocí 1 prvku (kus papír. krajkoví),
využití dostupných kresebných prostředků. Dekorativní řešení plochy.
33. ČOKOLÁDY, MÍCHÁNÍ ČOKOLÁD I. – st. žáci I. cyklu
VP: netradiční druhy barev ve vv, balakryl a jeho výrazové možnosti. Zhmotnění barvy
36. FORMIČKY II. VYKLAPOVÁTKA I. KAŠÍROVÁNÍ – st. žáci I. cyklu
VP: papír jako VVP, výtv. využití čajového papíru, metoda kašírování
16. PAPÍROVÉ ZDOBENÍ, KOŠÍČKY – st. žáci I. cyklu
VP: hotové papírové kočíčky jako VVP, kompoziční řešení plochy.
Plocha a prostor
35. FORMIČKY I. VYKRAJOVÁTKA – ml. žáci I. cyklu
VP: papír jako VVP. Vytváření vykrajovátek z pruhů papíru, zjednodušování motivu do srozumitelných, jednoduchých forem.
18. ZÁKUSKY, ZÁKUSEK II. GRAFIKA – st. žáci I. cyklu
VP: převedení předchozí malby do grafické techniky vícebarevného linorytu. Technika vícebarev. linorytu postupným odrýváním a soutisky barev z 1 matrice
39. UZAMČENÉ ESENCE – RUČNÍ PAPÍR – st. žáci I. cyklu
VP: výroba ručního papíru, máčení v potrav. esencích a «uzamykání» vůní do sáčků
DALŠÍ FOTOGRAFIE VÝTVORŮ NAŠICH ŽÁKŮ VÝTVARNÉHO OBORU SI MŮŽETE PROHLÉDNOUT V GALERII NEBO KLIKNUTÍM NA ODKAZ NÍŽE.